20 octombrie 2015

Secretele promovabilității la BAC – Colegiul „Dumitru Moțoc” București

 de Cătălina Molnar
Colegiul Tehnic de Industrie Alimentara „Dumitru Motoc” a încheiat anul școlar 2014-2015 cu un salt spectaculos în ceea ce priveste rezultatele la Bacalaureat. Rata promovabilitatii a crescut la 25-26%, comparativ cu doar 5% în anul precedent. Un număr de 46 de elevi au luat Bacul la sesiunea din iulie 2015, față de 5 elevi în 2014. Iar in cazul matematicii, materia care ii inspaimanta pe cei mai multi dintre elevi, peste 60% dintre cei care au dat bac-ul au luat note peste 5.

Cu toate că rezultatele s-au situat sub media națională de aproape 68% la sesiunea din iulie, dna profesoara de matematica Felicia Opran ne-a vorbit cu mândrie despre aceste rezultate: „Fiecare promovare a Bacului o vedem ca pe o reușita la olimpiadă”. Mai mult, faptul ca acești elevi au intrat la liceu cu note sub 5 la Evaluarea Națională și ies cu medii de 7-8 la Bac este o foarte mare realizare. Dna profesoara Felicia Opran își doreste ca promovabilitatea la Bac sa crească în continuare. Pentru aceasta,  profesorii vor cauta noi metode de a-i cointeresa pe elevi, inclusiv prin experiente extrascolare care sa-i motiveze.

“Pentru a obține rezultate bune în ceea ce privește promovabilitatea la Bacalaureat contează, în primul rând, sprijinul si motivarea din partea părinților. De asemenea, este importantă atmosfera creată în clasă, dacă elevii învață și se stimuleaza reciproc. Unii elevi, din păcate, nu au părinții lângă ei și atunci nu doar motivația lor este mai scăzută, ci întâmpină și dificultăți în privința asigurării nevoilor de bază de zi cu zi. Totuși, chiar și în aceste condiții, profesorii și diriginții fac eforturi pentru a ține legătura cu părinții și pentru a asigura elevilor ore de pregătire suplimentară. De aceste ore beneficiază și absolvenți care nu au luat examenul anii trecuți și care acum vin mai motivați la pregătirea cu profesorii școlii”, ne-a explicat Carmen Șerban, directorul adjunct al Colegiului. Pentru reușita la BAC, contează foarte mult și nivelul de pregătire cu care elevii vin de la gimnaziu, pentru că, dacă nivelul este foarte scăzut (note 2-3 la Evaluarea Națională), este dificil să de recupereze lipsurile acumulate, în condițiile în care aceste cunoștințe sunt necesare pentru a parcurge programa de liceu.

Ce a determinat acest salt?

Potrivit dnei Felicia Opran, comunicarea mai buna cu diriginții claselor a XII-a, precum si informarea si implicarea parintilor au avut un aport important pentru orientarea elevilor catre pregatirea pentru Bacalaureat. Profesorii au oferit ore de pregătire suplimentară la liceu pentru elevi, iar testarile din timpul anului au fost mai dese.

Dna Opran a remarcat îmbunătățirea comunicării dintre profesori și elevi în cursul anului școlar 2014-2015, astfel incat profesorii din aceeasi catedra au venit cu idei noi de a-i atrage pe copii catre studiu. Un exemplu remarcabil a fost implicarea activa a elevilor in momentele cand acestia erau invitati de catre profesori sa predea la tabla materia dupa ce parcurgeau temele si/sau materialul necesar testarilor. Chiar si cei care ramaneau in banci veneau cu noi idei despre cum s-ar fi putut rezolva altfel acelasi exercitiu.

Ce spun elevii?

Elevii sunt mai receptivi la exemplele cu care se pot identifica, de aceea este utilă promovarea cazurile unor absovenți care dau importanță educației, au absolvit liceul cu brio și chiar au reușit să-și găsească un loc de muncă din timpul liceului. Reușita acestora îi poate determina/motiva și pe alți colegi să se mobilizeze. Unul dintre obiectivele “Adoptă un liceu“ este să scoată în evidență progresele și exemple/modele din interior care îi pot inspira pe elevii liceului. Ca urmare, am discutat cu cativa dintre elevii care au luat Bacul, iar apoi i-am încurajat să-și împărtășească experiența cu colegii. Unii au făcut-o deja în cadrul activităților de dezvoltare personală organizate în cadrul Taberei Elevilor Activi și Merituoși 2015 Proedus – Cppesctb, care a avut loc la Costinești în perioada 6-13 august 2015.

Georgiana Alecu, una dintre absolvente, a mentionat apropierea mai mare a profesorilor fata de elevi in clasa a XII-a. S-a simtit incurajata de profesori, iar orele de pregatire cu acestia au avut un real beneficiu. Georgiana a luat nota 10 la biologie la Bac și spune ca pentru ea este o mandrie acest rezultat. Nu s-a asteptat si si-a dovedit ca se poate. Nu a fost singura eleva care a spus ca i-a placut sa invete biologia pentru ca e logica și a ajutat-o să învățe mai multe depsre propriul corp. O alta eleva, Corina Sandulescu, a obtinut 9.45 la biologie, motivata fiind de dorinta de a se cunoaste pe sine. A contat și faptul că au avut parte si de un dascal apreciat pentru capaciatatea sa de a explica pe intelesul elevilor, folosind exemple, cu un calm aparte ori de cate ori era nevoie – dna profesoara Iulia Rosnitche. Ceea ce au apreciat elevii a fost modul practic în care le-au fost explicate subiectele, spre exemplu, la anatomie, aplicat pe corpul lor.

Daca ar fi sa surprind intr-o singura idee ceea cea au impartasit elevii ca fiind motivatia lor de a invata pentru Bac ar suna cam asa: „Am invatat pentru mine, pentru viitorul meu”. Valentina Gheorghisor a spus ca voia „mai mult decat liceul, o facultate, mai multe oportunitati”. Fie ca unii ca Virgil Mosteanu au vrut sa dovedeasca unora sau altora ca pot lua Bacul, fie ca altii au facut-o pentru ei insisi sau pentru familia lor, toti stiu acum un lucru: au mai multe drumuri deschise in fata. Fiecare a ales sa faca o facultate sau o alta scoala de specialitate dupa liceu, iar ca domenii sunt foarte variate: Corina Sandulescu a ales psihologia, Valentina Gheorghisor Ingineria si managementul sitemelor tehnologice in cadrul Politehnicii, Catalina Boata a ales domeniul farmaciei la o postliceala, Virgil Mosteanu a ales managementul, iar Georgiana Alecu marketing.

Cum au reușit?

Cu toate ca stilurile de învățare au fost diferite, rezultatul a fost acelasi – acesti elevi au luat Bacul. Unii s-au pregatit singuri si au apelat la meditatii spre final, altii au invatat noaptea, altii au invatat in grupuri, impartasindu-si ceea ce invatau fiecare sau aflau la consultatii/meditatii, altii isi faceau rezumate audio si le ascultau. Acum ca au trecut de aceasta etapa, rasufla usurati si spun ca e important sa inveti din timp, la clasa, de la inceputul anului scolar, cu atat mai mult cu cat materia de clasa a XII-a reprezinta o mare parte din materia de la bac. Georgiana spunea un lucru deosebit despre pregatirea ei: „Am inceput cu pasi marunti si am observat ca performanta se imbunatatea pe parcurs”. Astfel, prin muncă și determinare, Georgiana a reușit să împlinească mesajul pe care și l-a scris pe dulap in clasa a XII-a: „Poți să iei BAC-ul!”.

Un alt aspect pe care l-am descoperit la acesti elevi este ca performanta lor a fost sustinuta si de cei apropiati (familie, prieteni), fie ca acestia le-au oferit sprijin moral, fie ca au reprezentat niste exemple demne de urmat. Catalina spunea ca e important sa comunici cu parintii sau cu persoane in care ai incredere astfel incat sa existe cineva, ca un stalp, care să te sprijine in momentele in care dai de greu.

Experiența de lucru

Dintre elevii care ne-au impartasit experienta lor, Corina si Virgil se pregatesc sa inceapa în toamnă activitatea ca angajati cu contract. Corina avea deja experienta in domeniul in care s-a angajat pentru ca a practicat pe cont propriu in timpul liceului. In plus a experimentat si job-uri in zona promotiilor si a sectorului alimentar. Experiente similare au acumulat in timpul liceului si/sau pe perioada verilor si Valentina, Georgiana si Catalina.

Este de apreciat faptul că majoritatea acestor tineri și-au luat viața în mâini și au lucrat încă din timpul liceului, acumulând experiență profesională și reușind să-și asigure independența financiară. Prin activitățile part-time în care s-au implicat, au ajuns să câștige, uneori, un venit similar cu cel al părinților, ceea ce i-a motivat să continue. Nu în ultimul rând, au învățat să fie deschiși și să interacționeze cu oamenii, ceea ce va fi un plus în cariera lor în viitor.

Pentru cei mai multi dintre ei, liceul a reprezentat locul unde ei s-au format ca adulti. Si in acelasi timp au legat prietenii, au invatat foarte multe lucruri, s-au si distrat si au capatat o experienta extinsa prin diverse proiecte, cursuri optionale, tabere. Totodata isi amintesc cu placere si de profesorii care i-au influentat si sustinut pe parcursul celor patru ani de liceu si la bac – profa de mate, diriginta, profa de bio, profesorii de module. Printre profesorii dragi lor se află: Ioana Craciuneanu (profa de mate), Mirela Bojoga (diriginta) si Iulia Rosnitche (profa de bio)

Contribuția proiectului „Adoptă un liceu”

În cadrul proiectului „Adoptă un liceu”, vom urmări să sprijinim liceul să obțină rezultate și mai bune la examenul de Bac din 2015-2016, în funcție de obiectivele pe care și le asumă echipa liceului și construind pe realizările și bunele practici deja existente. Echipa liceului este cea care își va propune obiectivele și acțiuni concrete, care să sprijine ceea ce-și propune Colegiul la nivel strategic. Este devreme să măsurăm impactul proiectului „Adoptă un liceu” în ceea ce privește promovabilitatea la BAC, dat fiind că activitatea a demarat abia în luna martie 2015 în cadrul acestui liceu.

Au avut loc câteva activități, precum vizionarea filmului documentar și motivațional “Ba se poate!” de către majoritatea profesorilor din liceu în luna aprilie 2015, urmată de o dezbatere, la care a luat parte Tedy Necula, regizorul filmului.

La jumătatea lunii mai 2015, au fost organizate sesiuni de consiliere/orientare în carieră pentru aproximativ 140 de elevi din clasa a XII-a. Discuțiile din cadrul acestui workshop i-au ajutat pe unii elevi să găseasca motivația și încurajarea de a da Bacalaureatul, iar altii au aflat mai multe informatii despre ce cauta angajatorii, cum se desfășoara un interviu pentru angajare și cum să își intocmeasca un CV. Sperăm să continuăm cu astfel de activități și în 2016, pentru a-i motiva pe elevi să creadă, mai întâi, că pot reuși, iar apoi să facă și efortul necesar pentru a se pregăti.

Your comment