22 iulie 2015

La Colegiul „Moțoc”, elevii învață că nu există „nu pot”

La începutul anului 2015, am început să lucrăm cu Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară “Dumitru Moțoc”din București în cadrul proiectului “Adoptă un liceu”, cu sprijinul United Way Romania. Acest liceu are aproximativ 900 de elevi, peste 800 dintre ei confruntandu-se cu situații familiale dificile, o situatie economica precara etc. Proiectul vizează creșterea promovabilității și angajabilității elevilor din acest Colegiu, reducerea abandonului și a absenteismului, precum și o relație mai bună profesori-elevi-părinți. Trei organizații neguvernamentale sunt implicate în implementare: Asociația ROIȘcoala de Valori și Fundația Noi Orizonturi.

În cadrul echipei de coordonare a proiectului din cadrul Colegiului „Moțoc”, s-a hotărât în luna aprilie să lucrăm intensiv cu câte o clasă pe nivel, acolo unde diriginții sunt interesați să se implice în proces alături de antrenori. Astfel, începând din aprilie 2015, s-a lucrat constant cu elevii claselor a X-a D și, separat, cu a XI-a A. Au avut loc sesiuni de coaching de grup și consiliere de una-două ore o data la două săptămâni sau chiar săptămânal. Aceste sesiuni au avut loc, în general, în timpul orelor de dirigenție.

Sesiunile cu cei aproximativ 25 de elevi de la clasa X D au fost facilitate de Elena Căpruciu, coach de echipă. Sesiunile au avut loc săptămânal, începând cu luna mai. Intâlnirile (de aproximativ o oră) au avut loc în mare parte în aer liber, în curtea școlii, și au fost bazate pe metode de educație non-formală, exerciții interactive de cunoaștere/conectare și team building (ex: cercul infinitului, cercul încrederii, momente memorabile etc.). Mulțumim voluntarilor (coachi, specialiști în comunicare și resurse umane, traineri) care ne-au sprijinit prin participarea lor!

Ce am urmărit:

  • creșterea încrederii în sine a elevilor si încrederii între colegi;
  • creșterea nivelului de coeziune a clasei;
  • descoperirea puterii de automotivare;
  • îmbunătățirea prezenței la ore;
  • creșterea interesului pentru procesul de învățare și absolvirea liceului/a Bacalaureatului;
  • îmbunătățirea situației la matematică.

Doamna profesoară Iulia Rosnitche, unul dintre liderii proiectului “Adoptă un liceu” și diriginta acestei clase, spune că sesiunile de coaching i-au ajutat pe elevi să conștientizeze, la început, că nu sunt uniți. Apoi, au făcut primii pași spre a avea mai mare încredere unii în ceilalți și spre a deveni o echipă. “Au conștientizat multe lucruri referitoare la școală și la ceea ce-și doresc din punct de vedere al carierei profesionale”, afirmă dna Rosnitchi. Acest fapt se vede deja în comportamentul și rezultatele la școală a unor elevi, precum George Vernescu, care a reușit să treacă la matematică și a devenit mai interesat de școală. Deși are o comunicare destul de bună cu elevii, preocuparea dnei dirigintă este să nu-i piardă pe drum pe elevi, care au început să dea mai rar pe la școală în cursul clasei a X-a.

  • Ce spun elevii

George Vernescu spune că, la sesiunile de coaching, “am învățat că nu există <<nu pot>> și că este bine să ne gândim încă de-acum ce ne dorim în viață. De asemenea, am învățat să avem mai multă încredere în noi și să fim mai apropiați, nu fiecare pentru el. De exemplu, pe primul semestru, eu am fost corijent la matematică, iar după sesiunile cu Elena am trecut”. De altfel, George a trecut la toate materiile. Cum a reușit? “Ne-am dat seama că, chiar dacă nu ne place un anumit profesor, este bine să învățăm pentru noi, iar eu la matematică am învățat de la o colegă.” Acum, George își dorește să ia Bacul și să meargă la facultate.

Diana Lincan, elevă, afirmă că sesiunile de coaching “ne-au ajutat foarte mult, încă de la început, pentru că înainte nu eram o clasă unită. După primele sesiuni, am început să vorbim, să ne cunoaștem mai bine, ne-am apropiat. Am început să avem mai multă încredere în noi.” În ceea ce privește pregătirea pentru BAC, “am învățat să începem cu ceea ce ne place, nu cu ceea ce nu ne place. Spre exemplu, la română, să începem prin a afla mai multe despre viața unui autor. Iar la materiile unde avem anumiți profesori cu care nu ne înțelegem, să mergem să cerem sprijin de la colegii care au înțeles în pauză sau după ore”. Diana este una dintre elevii care înțeleg matematica și, după aceste sesiuni, i-a ajutat pe doi dintre colegii de clasă, făcând temele împreună după ore, pentru că stau în apropiere. Rezultatul a fost că ambii colegi au promovat la matematică.

  • Surprize plăcute în perioada de practică

La finalul anului școlar, în perioada 15 iunie – 3 iulie 2015, alături de colegii lor de clasă, atât Diana, cât și George, au făcut practică la magazinul Carrefour Grand Arena Berceni, ca parte din pregătirea lor ca tehnicieni în industria alimentară. Colegiul „Moțoc” și Carrefour au deja o relație foarte bună în ceea ce privește pregătirea practică a elevilor în cadrul diverselor raioane din magazinele grupului. De această dată, George a lucrat la raionul de patiserie/dulciuri și spune că a învățat să facă profiterol.

Diana a lucrat la legume/fructe, unde a învățat să interacționeze foarte mult cu oamenii. Față de alte dăți, pentru că au o comunicare mai bună, Diana ne-a explicat că de această data elevii s-au sprijinit și s-au sfătuit înainte, astfel încât fiecare să meargă la raionul preferat. Astfel, au lucrat cu entuziasm, mai ales că și angajații Carrefour au apreciat eforturile lor. “Când eram acolo, le dădeam energie și angajaților și clienților, pentru că mie îmi place ca oamenii să fie cu zâmbetul pe buze”, mai spune Diana.

  • Urmarea?

Angajații de la magazinul Carrefour Grand Arena Berceni le-au pregătit elevilor de la a X-a D o surpriză la finalul stagiului de practică. Dna prof. Adriana Coza, coordonator al proiectului “Adoptă un liceu” și al acestui stagiu de practică, a fost plăcut impresionată că, pe 30 iunie, elevii au fost invitați la magazin, iar munca lor a fost apreciată prin organizarea unei festivităţi de premiere a celor care s-au făcut remarcaţi prin acordarea de tichete-cadou. În plus, elevii au fost invitați să depună CV-uri pentru selectarea în vederea angajării pe timpul vacanţei de vară. Nu în ultimul rând, doamna profesoară Coza consideră că stagiul de practică a contribuit la familiarizarea elevilor cu condiţiile şi cerinţele unui loc de muncă (punctualitate, disciplină, responsabilitate în rezolvarea sarcinilor, respectarea procedurilor interne), precum și dezvoltarea competenţelor de lucru în echipă. De asemenea, faptul că unii dintre elevi și-au depus CV –ul în vederea angajării pe timpul vacanţei este un pas important în vederea creșterii șanselor de angajare a acestora.

Your comment